De meeste huurders zijn blij met hun verhuurder. Maar soms gaat het mis. Sinds 1 juli 2023 is er daarom de Wet Goed Verhuurderschap. Deze wet zorgt voor duidelijke regels voor verhuurders en dat jij als huurder beter beschermd bent. Meer weten over de wet? Kijk dan naar deze uitlegvideo.

1 juli treedt de Wet Goed Verhuurderschap in werking.
Deze wet geeft gemeenten meer mogelijkheden om huurders te beschermen tegen ongewenst gedrag van verhuurders en verhuurmakelaars. Er komt een landelijke norm voor goed verhuurderschap.
Regel een:
Ten eerste: een verhuurder mag een huurder niet discrimineren.De verhuurder mag een huurder niet afwijzen op basis van kenmerken die niet van belang zijn voor het huren van de woning. Bijvoorbeeld handicap of seksuele gerichtheid.
Regel twee:
Een verhuurder mag een huurder niet intimideren. Denk bijvoorbeeld aan dreigen met het beëindigen van de huurovereenkomst of het af te sluiten dan de elektriciteit.
Regel drie:
Een verhuurder mag maximaal twee maanden kale huur als borg vragen.
Regel vier:
Een verhuurder mag geen onredelijke servicekosten vragen. Hij moet jaarlijks een afrekening van deze kosten geven aan de huurder.
Regel vijf:
Een huurovereenkomst moet schriftelijk worden vastgelegd.
Regel zes:
Een verhuurder moet de huurder informeren over de algemene rechten en plichten ten aanzien van de huurwoning. Denk bijvoorbeeld aan de regels bij de jaarlijkse huurverhoging. Ook moet de huurder weten waar hij terechtkan met vragen over de woning.
Regel zeven:
Verhuurmakelaars mogen geen dubbele bemiddelingskosten vragen. Als de verhuurmakelaar werkt voor de verhuurder, mag hij niet ook nog kosten in rekening brengen bij de huurder. Dit worden ook wel contractkosten of administratiekosten genoemd.
Regel acht:
Verhuurt de verhuurer aan een arbeidsmigrant? Dan geldt naast deze regels dat de verhuurder de huurovereenkomst los van de arbeidsovereenkomst moet vastleggen.
De informatie die de verhuurder aan de huurder moet geven, moet bovendien in de taal waaraan de arbeidsmigrant de voorkeur geeft.
Houdt jouw verhuurder zich niet aan één van deze regels?
Dan kan je dit melden bij je gemeente.
Iedere gemeente moet vanaf 1 januari 2024 een meldpunt hebben waar huurders terecht kunnen. Zij kunnen je verder helpen en op de regels handhaven.
Naast deze norm kunnen gemeenten een verhuurvergunning instellen voor kwetsbare gebieden.
Ook voor de verhuur aan arbeidsmigranten kunnen gemeenten zo’n verhuurvergunning instellen waarmee ze eisen kunnen stellen aan de kwaliteit van de woning.
De belangrijkste regels uit de Wet goed verhuurderschap voor jou op een rij
- De borg mag maximaal twee maanden kale huur zijn.
- Voor contracten vóór 1 juli 2023 mag de borg maximaal drie maanden kale huur zijn.
Informatieplicht
- De verhuurder moet jou aan de start van het huurcontract schriftelijk over de hoogte van de eventuele borg informeren.
- In sommige gevallen mag de verhuurder geld inhouden van jouw borg voor openstaande kosten. Aan het begin van het huurcontract moet de verhuurder uitleggen hoe hij na het einde van het huurcontract berekent of je nog iets moet betalen. Hij moet ook vertellen binnen welke termijn hij dat doet nadat je huurcontract afloopt.
- De gemeente kan optreden als de verhuurder meer dan twee maanden borg vraagt of niet de juiste informatie over de borg geeft.
- Betaalt de verhuurder jouw borg niet terug? En ben je het daar niet mee eens? Dan kun je een procedure bij de kantonrechter starten.
- Schakelt jouw verhuurder een makelaar in? Dan betaalt je verhuurder deze kosten. Deze kosten worden soms ook wel administratie-, contract- of makelaarskosten genoemd.
- Jij betaalt alleen bemiddelingskosten als jij zelf een makelaar inschakelt.
- Meer weten over bemiddelingskosten: lees hier meer over de regels.
Servicekosten zijn extra kosten boven op jouw kale huur, bijvoorbeeld voor schoonmaak of verlichting. Kosten voor gas, water, en elektriciteit zijn apart.
Overzicht:
- Jouw verhuurder moet jou informeren over hoeveel je moet betalen voor de servicekosten. Jouw verhuurder moet elk jaar een duidelijk overzicht geven van de servicekosten. Dit overzicht moet je uiterlijk op 1 juli ontvangen. Hierop zie je welke kosten je verhuurder heeft gemaakt en hoeveel jij aan deze kosten meebetaalt. Ook zie je of je te veel of te weinig betaald hebt. En of je geld terugkrijgt of iets moet bijbetalen.
- Heb je geen (juiste) afrekening van de servicekosten ontvangen? Dan kun je bij de jouw gemeente terecht. Je kunt ook naar de Huurcommissie. De Huurcommissie kan een uitspraak doen over of je teveel hebt betaald of niet. Als dat het geval is, kan de Huurcommissie de afrekening aanpassen.
Voor sommige woningen geldt een maximale huurprijs. Voor woningen t/m 186 punten betaal je niet meer dan de maximale huurprijs. Wat betekent dit precies? Iedere woning krijgt punten voor kwaliteit. Bijvoorbeeld voor het aantal vierkante meters, het energielabel, de WOZ-waarde, welke voorzieningen er in de keuken aanwezig zijn en of er een tuin of balkon is. Het aantal punten – de kwaliteit van een woning dus – bepaalt de maximale huurprijs. Naast het aantal punten kan het zijn dat er een prijsopslag geldt voor een huurwoning, bijvoorbeeld als het om een monument gaat. In dat geval kan de maximale huurprijs hoger liggen dan bij het aantal punten hoort.
Je ontvangt bij je huurovereenkomst een puntentelling van je huurwoning inclusief de maximale huurprijs die daarbij hoort volgens het puntensysteem.Wil je weten of jouw huurwoning een maximale huurprijs heeft? Kijk op: Ismijnhuurteduur.nl
Betaal je te veel huur? Dan kun je terecht bij jouw gemeente. De gemeente kan optreden tegen verhuurders die een te hoge huurprijs vragen. Ook kun je terecht bij de Huurcommissie. De Huurcommissie kan een uitspraak doen over of je te veel huur betaalt. Als dat het geval is, kan de Huurcommissie je huurprijs aanpassen.
Je moet een schriftelijk huurcontract ontvangen. Ook als je mondelinge afspraken hebt gemaakt over de huur van de woonruimte, moet jouw verhuurder deze afspraken schriftelijk aan jou bevestigen. Dit geldt voor contracten die zijn aangegaan ná 1 juli 2023.
De verhuurder moet jou schriftelijk informeren over:
- jouw verplichting om de woonruimte te gebruiken zoals is afgesproken;
- De verhuurder mag jouw woning alleen binnenkomen als jij daarvoor toestemming geeft. Alleen in bijzondere uitzonderingsgevallen, zoals een noodgeval of dringende reparatie, mag hij zonder jouw toestemming naar binnen.);
- De verschillende soorten huurcontracten en de regels over huurprijs en huurprijsbescherming die daarbij horen. Je krijgt uitleg over wanneer de huur mag worden verhoogd en hoe je zelf de huurprijs kunt berekenen met het woningwaarderingsstelsel.;
- Dat je contact op kunt nemen met je verhuurder als er iets kapot is in de woning (gebrek). Gaat het om kleine reparaties die je zelf moet doen, dan krijg je een overzicht van welke dat zijn.
- een overzicht van de onderwerpen waarvoor jij naar de Huurcommissie of de kantonrechter kunt;
- de contactgegevens van het meldpunt van de gemeente;
de contactgegevens van een contactpunt waar jij terecht kan als je een vraag of probleem hebt die over de de woonruimte gaat.
Ben je vanuit een Europees land naar Nederland gekomen om hier tijdelijk te werken? Dan gelden deze regels:
- Je huurcontract staat los van je arbeidscontract. Je huurcontract stopt niet als jouw arbeidscontract stopt.
- De verhuurder moet jou informeren over je rechten en plichten, genoemd onder punt 5, in een taal die je begrijpt.
- Lees hier meer over de regels voor verhuur van woonruimte aan arbeidsmigranten.
Jouw verhuurder mag jou niet intimideren. Bijvoorbeeld:
- De verhuurder mag niet dreigen met het beëindigen van jouw huurcontract omdat je klaagt.
- De verhuurder mag niet dreigen met het afsluiten van gas, water of licht, omdat jij niet instemt met het beëindigen van het huurcontract;
- De verhuurder mag jou geen berichten sturen waarin hij dreigt jou iets aan te doen.
Word jij door jouw verhuurder geïntimideerd? Je kunt dit melden bij de gemeente of aangifte doen bij de politie.
Discriminatie is strafbaar. Word jij door de verhuurder of makelaar gediscrimineerd, dan kun je dit melden bij je gemeente. Ook kun je aangifte doen bij de politie, contact opnemen met een antidiscriminatievoorziening bij jou in de buurt of naar het College van de rechten van de Mens stappen.
Meer weten? Check de Brochure over woondiscriminatie.
Verhuurders en makelaars moeten zorgen dat ze niet discrimineren. In de Wet goed verhuurderschap staat hoe zij woondiscriminatie moeten voorkomen. Dit geldt voor alle verhuurders en verhuurbemiddelaars die hun woningen openbaar aanbieden, bijvoorbeeld via hun eigen website, op Funda of Pararius.
Bij de selectie van kandidaat-huurders en de toewijzing van een huurwoning geldt het volgende:
- Verhuurders en makelaars maken duidelijk hoe zij huurders selecteren. De manier van selectie ligt vast en is te controleren.
- Zij selecteren neutraal, als zij woon- of verblijfsruimte openbaar aanbieden. Dus niet op persoonlijke kenmerken. Neutraal is bijvoorbeeld een woonruimteverdeelsysteem dat selecteert op de volgorde van aanmelding of op basis van inschrijfduur. Bij het aanbieden van de woon- of verblijfruimte informeert de verhuurder of de makelaar woningzoekenden over de manier van selecteren. Dat staat bijvoorbeeld in de advertentie.
- Zij laten afgewezen kandidaat-huurders weten waarom een andere huurder is gekozen. Als een woonruimteverdeelsysteem is gebruikt, is het voldoende om uit te leggen dat de gekozen huurder bovenaan de lijst stond.
Per 1 januari 2024 geldt dat verhuurders en verhuurbemiddelaars:
- een werkwijze hebben vastgelegd om woondiscriminatie tegen te gaan;
- deze werkwijze openbaar hebben gemaakt;
- de werkwijze aanpassen als dat nodig is;
- de werkwijze bekend maken bij hun werknemers.
Houdt de verhuurder of makelaar zich niet aan deze regels? Dan kan je dit melden bij de gemeente.
Wat kun je doen als jouw verhuurder zich niet aan deze regels houdt?
Iedere gemeente heeft een meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag. Heb je een klacht over het gedrag van jouw verhuurder en komen jullie er samen niet uit? Dan kun je daar terecht.
Valt je melding onder de regels van de Wet goed verhuurderschap? Een gemeente zal dan onderzoek doen. Bij overtreding van de regels kan de gemeente eerst een officiële waarschuwing geven, zodat de verhuurder de situatie kan oplossen. Ook kan de gemeente een lastonder dwangsom of een boete opleggen. In het uiterste geval kan zelfs het beheer van de woning worden overgenomen.
Valt je melding niet onder de Wet goed verhuurderschap of gaat de melding over ongewenst verhuurgedrag van een woningcorporatie? De gemeente kan je doorverwijzen naar de juiste instantie.
Lees hier meer informatie over het gemeentelijk meldpunt.
In deze tabellen zie je voor een aantal veelvoorkomende huur-problemen waar je terechtkunt: bij de Huurcommissie, gemeente en/of (kanton)rechter.