Er is in Nederland een woningtekort. Daarom werken het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) samen aan de ambitie om 100.000 woningen per jaar te realiseren.

Het is noodzakelijk dat deze woningen goed bereikbaar en ontsloten zijn. In en nabij nieuwe woonwijken moeten infrastructurele voorzieningen zoals fietspaden, bruggen en buslijnen nog worden aangelegd. Er zijn woningbouwprojecten die geen doorgang vinden omdat er te weinig geld beschikbaar is bij gemeenten, vaak voor wegen, fietspaden en dergelijken. Daarom wil het Rijk gemeenten helpen om investeringen in bovenplanse infrastructurele voorzieningen mogelijk te maken. Het kabinet Schoof I heeft hiervoor € 2,5 miljard beschikbaar gesteld op het Mobiliteitsfonds van het ministerie van IenW.

De focus ligt op zo snel en zo veel mogelijk bereikbare woningen helpen bouwen met het beschikbare budget. Gemeenten worden uitgenodigd om een voorstel in te dienen met een verzoek voor een financiële bijdrage van het rijk. Het rijk beoordeelt deze voorstellen. Vervolgens worden in het najaar afspraken gemaakt tussen het Rijk en de regionale overheden over het aantal te bouwen woningen, een pakket aan infrastructurele voorzieningen en de financiële bijdrage vanuit het Rijk voor dit pakket.

Realisme en maakbaarheid

Gebiedsontwikkelingen met woningbouw in Nederland gaan vaak gepaard met grote ruimtelijke uitdagingen. De vraag naar ruimte is groot in Nederland en niet alles kan overal. Daarom worden alle voorstellen getoetst op haalbaarheid en maakbaarheid (onder andere door Rijkswaterstaat (RWS) en ProRail, maar natuurlijk ook door de gemeenten zelf), toekomstvastheid (water en bodem), realisme (goede ramingen met realistisch kasritme, planningen en rekening houdend met risico’s als, netcongestie en stikstofregels).

Woningbouw op Korte Termijn (WoKT)

Met dit instrument wil het kabinet op korte- en middelange termijn concrete woningbouwlocaties mogelijk maken doormiddel van een investering in bovenplanse infrastructuur en mobiliteitsmaatregelen.

De regeling is bedoeld voor woningbouwlocaties buiten de grootschalige NOVEX-woningbouwgebieden die op korte termijn (binnen 5 jaar) ontwikkeld kunnen worden. In totaal is voor de WoKT opgave circa € 1 miljard beschikbaar (van de in totaal € 2,5 miljard). De resterende middelen zijn gereserveerd voor de bereikbaarheid en ontsluiting van de grootschalige NOVEX woningbouwlocaties. Gemeenten over heel Nederland konden een aanvraag indienen voor de WoKT-regeling.

Criteria en randvoorwaarden voor de WoKT-regeling

Om in aanmerking te komen voor een rijksbijdrage moeten gemeenten voldoen aan de volgende criteria en randvoorwaarden:

  • Minimaal 200 nieuwe woningen
  • Start bouw eerste woningen binnen 5 jaar
  • Start bouw laatst woningen binnen 8 jaar 
  • Maximaal € 20.000 per woning
  • Relatie tussen infrastructuur en woningbouw
  • Uitvoerbaarheid (stikstof, netcapaciteit, water/bodem, inzet RWS/ProRail)

Het volledige overzicht van de criteria is te vinden in presentatie van de webinar van 11 juni.

Beoordeling en toekenning

Gemeenten konden tot 31 augustus 2025 een voorstel indienen voor de nieuwe WoKT-regeling. Alle ingediende voorstellen worden op dit moment beoordeeld aan de hand van de hierboven genoemde criteria. Na de beoordelingsfase worden gemeenten geïnformeerd of zij in aanmerking komen voor de regeling. Ook worden er dan bestuurlijke afspraken gemaakt over infrastructurele voorzieningen, het aantal te bouwen woningen en de Rijksbijdrage.

Vragen?

Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen en de presentatie van een webinar dat op 11 juni 2025 heeft plaatsgevonden met meer toelichting over de WoKT, de criteria en het proces van indienen.