We moeten structureel 100.000
woningen per jaar gaan bouwen...
om het tekort wat we hebben in
Nederland te gaan oplossen.
Dat is echt een hele hoge ambitie
en dat moeten we structureel doen...
willen we het tekort uiteindelijk gaan inlopen.
En we hebben daarvoor
de Landelijke Versnellingstafel Woningbouw opgericht.
Die deze ambitie moet helpen organiseren.
De Landelijke Versnellingstafel bestaat
uit acht onafhankelijke personen...
met bestuurlijke ervaring op het gebied van woningbouw.
Een versnellingstafel is ingericht om samen
verantwoordelijkheid te nemen voor de woningbouwopgave.
We hebben elkaar allemaal nodig
om naar een startbouw te komen.
Het is vaak zo complex dat het
niet aan één van de stakeholders ligt.
Maar iedereen is nodig om te helpen.
De Landelijke Versnellingstafel werkt langs drie actielijnen.
De eerste is echt gericht op het stimuleren van lokale en regionale publiek-private samenwerkingen.
De tweede actielijn is gericht
op project en gebiedsgerichte doorbraken.
En de derde actielijn is echt gericht op het organiseren van thema gerichte interventies.
We hebben hier de Brede Bouwcoalitie Overijssel.
Dat was een initiatief van markt en provincie
om de wooncrisis aan te pakken.
En woningcorporaties werden er ook
snel bij gevraagd.
Het belangrijkste wat werd genoemd, toen we vorig jaar de doorstart maakte door alle leden van de Brede Bouwcoalitie...
Als we niet preciezer weten hoe het zit...
hoe kunnen we dan sturen of bijsturen?
Dus we zeiden met elkaar:
‘We moeten publieke en private informatie bij elkaar brengen’.
Zo’n monitor is cruciaal om echt
inzicht te hebben in de voortgang.
En ook diep inzicht te hebben in de knelpunten.
En de combinatie van publieke en privaat gegevens is daar
van levensbelang, zou ik bijna zeggen.
Ik denk inderdaad dat toegewijd
partnerschap dat dat echt wel de sleutel is.
En ik vind het wel mooi dat in Overijssel altijd wordt gezegd...
de opgave is groot, maar de kracht
van ons partnerschap is nog groter.
De Stationstuinen is een hele grote gebiedsontwikkeling
in Barendrecht van 3500 of meer woningen...
in een gebied wat we transformeren
van bedrijventerrein naar wonen.
Dat is ontzettend complex
voor een gemeente als Barendrecht.
Met zo'n 50.000 inwoners
kunnen we daarom expertise goed gebruiken...
en we hebben daarbij de hulp van
het LVW ingeroepen.
En we zijn daar ontzettend blij mee.
We hadden eigenlijk twee grote vraagstukken
waar we echt een doorbraak nodig hadden.
Dat was één: een discussie met de spoorwegbeheerder,
met ProRail waar we maar niet uitkwamen...
juridische procedure waar LVW echt heeft gezorgd voor een doorbraak, een onderhandelresultaat wat heeft geleid tot een akkoord.
En twee: we voeren hier faciliterend beleid als gemeente...
en er is overal altijd discussie tussen projectontwikkelaars en woningcorporaties over de betaalbare woningen.
Het LVW heeft ons geholpen om die partijen nader tot elkaar te brengen...
en ook om daar een deal te beklinken.
Ik zou collega's in het land zeker
aanraden om de hulp van LVW in te roepen...
als je met complexe gebiedsontwikkeling
en problemen daar zit.
Het heeft ons geholpen met kennis, met
kunde, met praktische oplossingen...
en het heeft geleid tot resultaten.
Dus ik zou het van harte aanbevelen.
Het probleem wat er eigenlijk geschetst wordt vanuit
de regionale versnellingstafels is dat...
de laatste tijd
veel bezwaren gemaakt worden.
Uiteindelijk komt
het bezwaar bij de Raad van State...
en dat betekent
dus dat er vertraging optreedt...
als die uitspraak van de Raad van State
te lang duurt.
En dat is een belemmering voor de voortgang van het project.
Vanuit de Landelijke Versnellingstafel hebben we naar de regionale versnellingstafel geluisterd.
En dat betekent dat
we een pilot zijn opgestart.
De pilot is bedoeld voor gemeenten, aannemers, ontwikkelaars die te maken hebben met een project...
waar vertraging in oploopt.
En wat betekent pilot?
Dat betekent dat we in gesprek gaan
met de projectontwikkelaars, met de gemeente...
dus die te maken hebben
met de Raad van State procedure...
om te kijken,
wat zouden we met elkaar kunnen doen?
En uiteindelijk zien we dat we de belemmering
enigszins weg kunnen nemen...
waardoor versnelling tot stand komt.
We hebben lokale bouwtafels, versnellingstafels...
we hebben regionale versnellingstafel en
we hebben Landelijke Versnellingstafel.
Een lokale en regionale versnellingstafel is echt ingericht langs de lijnen van alle stakeholders, dus publiek en privaat.
Dus netbeheerders, waterbedrijven,
maar ook corporaties, beleggers en gemeenten en provincie.
En zij samen zijn verantwoordelijk voor de woningopgave van de gemeente, dan wel de regio.
Het levert de corporaties op dat ze
een casus in kunnen brengen die bekeken wordt...
en waar integraal advies komt van alle partijen.
Daarnaast is het zo dat er thema's besproken worden
zoals, netcongestie of ProRail...
die integraal worden bekeken
en weer op de casussen worden gelegd.
En daarmee wordt er eigenlijk voor gezorgd
dat een project niet meer stil kan komen te liggen
Het succes is vooral dat partijen elkaar
weten te vinden, informatie met elkaar delen...
en dat we steeds meer met elkaar vanuit een gezamenlijk belang
om die wooncrisis op te lossen aan het opereren zijn.
En uiteindelijk gaat dat ervoor zorgen
dat we echt tempo gaan maken.
Ik vind dat het voor ons als marktpartijen oplevert...
ook echt wel die connectie en het elkaar kennen
en het snel kunnen schakelen.
Volledig inzicht in de opgaven,
wat er speelt op verschillende tafels.
Hoe we daar ook als markt
ons steentje aan bij kunnen dragen.
En het werkt gewoon...
ja, het draagt bij aan vertrouwen, aan transparantie...
en echt het gevoel om ook gezamenlijk stappen
te willen zetten om die opgave te klaren.
Het systeem van versnellingstafels is nog jong.
We bouwen structureel aan een ecosysteem wat we de komende tien jaar nodig zullen hebben.
Ten minste.
De urgentie is groot en
de richting is duidelijk.
Samen versnellen.
Voer het goede gesprek,
ook als het schuurt en weet ons te vinden.
Je hoeft het niet alleen te doen.
We hebben lokaal, regionaal
en Landelijke Versnellingstafels.
Durf te delen, durf te vragen.
Dan komen we verder.