Verhuurders spelen een cruciale rol in het voorkomen van huisuitzetting. Zij kunnen namelijk al in een vroeg stadium merken dat huurders in financiële problemen zitten. De verhuurder is verplicht om betalingsproblemen van huurders te melden bij de gemeente. Met deze vroegsignalering kunnen huisuitzettingen en hoge schulden worden voorkomen. Martijn Winnen – eigenaar en verhuurder van 15 woningen in Amsterdam – deelt zijn ervaringen en tips om goed om te gaan met huurders die betalingsproblemen hebben.
Beeld: © Rijksoverheid
Doordat Martijn ook vastgoedadviseur en -ontwikkelaar is, heeft hij regelmatig contact met zijn huurders. Martijn: “Als een huurder de huur niet meer kan opbrengen, probeer ik altijd eerst het gesprek aan te gaan. Dat helpt ook om de relatie met de huurder goed te houden. Ik had bijvoorbeeld een huurder die financieel helemaal vastzat. Hij verdiende genoeg, maar had geen grip op zijn financiën. Toen ben ik met hem gaan zitten om alle rekeningen en schulden op een rij te zetten. Uiteindelijk heeft hij alles kunnen aflossen.”
Maatwerk nodig bij betalingsproblemen
“Daarnaast had ik te maken met een huurder die plotseling de helft van haar huur inhield vanwege klachten over het wooncomfort. Bij een andere huurder vielen inkomsten vanuit het buitenland plotseling weg, waardoor betalingsproblemen ontstonden. Er kunnen dus veel verschillende redenen zijn waardoor iemand de huur niet meer kan opbrengen; elke situatie vereist maatwerk. In beide gevallen was het belangrijk om goed contact te onderhouden en ben ik met de huurders in gesprek gegaan, zodat we samen naar een passende oplossing konden zoeken.”
Persoonlijk contact is niet altijd voldoende
Op grond van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening zijn verhuurders sinds 2021 verplicht om betalingsproblemen bij huurders te melden bij de gemeente als de huurder daarmee instemt óf als de verhuurder geen contact krijgt met zijn huurder over de betalingsproblemen. De gemeente gebruikt deze informatie om huurders schuldhulpverlening aan te bieden. “Ik wist eerst niet dat ik dat als verhuurder verplicht ben,” vertelt Martijn. “Gelukkig heb ik het proces nog niet hoeven doorlopen, maar ik zie wel dat het belangrijk is om dit goed op te pakken. De gemeente kan de huurder niet alleen snel hulp aanbieden, maar ook als verhuurder laat je hiermee zien dat je alles hebt gedaan om het probleem op te lossen. Dat heeft voordelen vanuit juridisch perspectief.“
‘Wees op de hoogte van jouw rol als verhuurder’
"Ik vind het goed dat je als verhuurder via vroegsignalering actief kunt bijdragen aan het voorkomen van schulden en huisuitzettingen. Je kunt je huurders écht helpen. Daarnaast: het scheelt je als verhuurder een hoop gedoe als je huurder de huur kan blijven betalen. Mijn tips voor andere verhuurders? Zorg dat je goed op de hoogte bent van jouw rol en meldingsplicht, en investeer in persoonlijk contact met huurders. Zo voorkom je dat problemen escaleren.”