Veel huurders van woningcorporatie Parteon in de Zaanstreek merken dat hun energiekosten moeilijk te voorspellen zijn.  Ongeveer één op de zes Parteon-huurders kampt met energiearmoede. Voor huurders in complexen met blokverwarming is het lastig om in te schatten wat zuinig stoken oplevert. Het gebrek aan inzicht zorgt voor onzekerheid en veel vragen aan de corporatie. Parteon wil daar verandering in brengen. De organisatie  wil ervoor zorgen dat huurders hun energieverbruik beter kunnen volgen en zo meer grip krijgen op hun woonlasten.

Beeld: © Rijksoverheid

Ongeveer 10% van de 16.000 Parteon-woningen is aangesloten op blokverwarming of collectieve warmte.  Een aanzienlijk deel van de huurders van Parteon, juist ook in woningen die gebruik maken van zo’n collectief systeem, ziet een groot deel van de woonlasten opgaan aan energiekosten. De corporatie krijgt veel vragen over de voorschotten en afrekeningen van de stookkosten.

Huurders ondersteunen in verlagen energieverbruik

Om huurders beter te ondersteunen, zoekt Parteon continu naar manieren om het energieverbruik te verlagen en de energierekening betaalbaar te houden. In verschillende wijken organiseerde Parteon energiepop-ups, in samenwerking met de Fixbrigade, !WOON-energiecoaches en sociale wijkteams. Daaruit bleek opnieuw hoe groot de behoefte is aan meer inzicht en transparantie rondom blokverwarming.

Pilot met realtime inzicht in energieverbruik

Als pilotlocatie van de Energiebespaarcoalitie deed Parteon samen met vier andere woningcorporaties mee aan een landelijke proef. De centrale vraag: is het mogelijk om ook tussentijds inzicht te geven in het verbruik en de kosten van blokverwarming en hebben huurders hier baat bij?

In plaats van pas bij de jaarlijkse eindafrekening inzicht te krijgen, ontvingen deelnemende huurders bij Parteon een display in de woonkamer. Dat toont realtime het actuele verbruik en de kosten voor warmte en elektriciteit. Voor woningen met een individuele aansluiting gebruikt Parteon dit soort displays al langer; die worden standaard geplaatst bij energiefix-bezoeken van de Fixbrigade Zaanstad.

In blokverwarmingscomplexen waren er in de pilot eerst technische hobbels, zoals softwareproblemen en het ontbreken van slimme meters. Waar het wél werkte, reageerden huurders positief en voelden zij meer grip op hun kosten.

Inzicht via app en slimme notificaties

Naast displays test Parteon andere oplossingen. Twee wooncomplexen zijn inmiddels aangesloten op een app en online portaal van databedrijf homii (www.homii.nl). Deze oplossing verrijkt data van bemeteringspartijen zoals ISTA en Techem. Huurders krijgen zo gedurende het jaar een wekelijkse update met een nauwkeurige inschatting van hun energiekosten. De koppeling met het klantportaal ‘MijnParteon’ is technisch nog niet haalbaar, maar er zijn al wel mooie, bruikbare functies beschikbaar.

Een voorbeeld is een automatische notificatie. Verwacht het systeem dat een huurder bij de eindafrekening meer dan 200 euro moet bijbetalen? Dan ontvangt die huurder tijdig een bericht. Zo kun je nog bijsturen of hulp inschakelen van een energiecoach. Huurders kunnen binnenkort ook zelf hun voorschotbedrag aanpassen.

Op dit moment ziet Parteon soms nog hoge energierekeningen. Dat maakt het extra belangrijk om alle huurders (nog) beter inzicht te geven en samen met partners structurele verbeteringen in door te voeren. Het streven is dat in 2026 alle huurders met blokverwarming tussentijds inzicht hebben in hun energieverbruik.

Structurele aanpak richting de toekomst

Naast pilots en digitale hulpmiddelen werkt Parteon aan structurele oplossingen om de energierekening te verlagen. Doel is om jaarlijks meer dan 300 hoogbouwwoningen te verduurzamen en gasloos te maken. Prioriteit krijgen complexen met de hoogste energielasten. Parteon doet dit samen met het consortium Knop-Om, waarin onder andere TNO meedoet.

De pilots laten zien dat Parteon duidelijke stappen zet, maar ook dat er nog verbeteringen mogelijk zijn. Parteon deelt dit proces bewust open. Want alleen door te leren van successen én uitdagingen kan de woningcorporatie huurders steeds beter helpen om hun woonlasten te beheersen.

Vragen over de aanpak of resultaten?
Stuur een e-mail naar Dion Heinis, adviseur bij Parteon.