Veel woningen in Nederland worden verduurzaamd met behulp van subsidies, leningen of andere ondersteuning vanuit de overheid. Tegelijkertijd blijft extra inzet nodig om het doel van het Nationaal Isolatieprogramma (NIP, 2022) te halen: 2,5 miljoen geïsoleerde woningen in 2030. Daarom werkt het kabinet aan extra inzet zoals het Energiehuis en korte termijn versnelling via het Isolatieoffensief. In een brief aan de Tweede Kamer roept minister Elanor Boekholt-O’Sullivan vandaag partijen op om samen voortgang te maken en huishoudens snel te helpen aan een lagere energierekening. Met maatregelen die zich richten op een vlot verloop van de verduurzamingsreis. Hiervoor neemt de rijksoverheid regie en werkt samen met de betrokken partners aan standaardisatie en goede ondersteuning voor mensen die dit nodig hebben. Zo versnellen we de verduurzaming van woningen én gebouwen.

Het kabinet heeft dit voorjaar 300 miljoen euro vrijgemaakt voor snellere isolatie. Dat gebeurt via de aanpak van energiearmoede, subsidieregeling verduurzaming voor verenigingen van eigenaars (SVVE) en Nationaal Warmtefonds. Hierbij is € 80 miljoen euro bestemd voor de extra inzet van energiecoaches en -fixers en het Energiehuis. Aanvullend is € 15 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van energiearmoede in de gebieden van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV).
Steeds groter bereik
De lokale aanpak van het NIP bereikt steeds meer huishoudens. Gemeenten ondersteunen hiermee eigenaar-bewoners en vve’s met extra subsidies, begeleiding en ontzorging bij het verduurzamen van hun woning. Sinds de start van het NPLV in 2022 tot zomer 2025 werden circa 62.500 huishoudens in de NPLV-gebieden ondersteund bij het treffen van energiebesparende maatregelen.
De minister roept op door te pakken met het isoleren van woningen. Daar waar de energiearmoede het grootst is, is een tandje extra nodig. Met name in wijken waar de isolatie-aanpak nog achterloopt. Hier is extra ondersteuning beschikbaar met een versnellingsteam. Door samen te werken met banken, organisaties in wijken en uitvoerders en een proactieve aanpak en communicatie is versnelling mogelijk.
Met de aanvullende € 15 miljoen kunnen bewoners met een smallere beurs in de 20 gebieden van het NPLV, extra worden ondersteund bij verduurzaming en krijgen zij meer grip op hun energieverbruik. Het gaat om bijvoorbeeld huisbezoeken van energiecoaches en -fixers, die direct advies geven en eenvoudige energiebesparende maatregelen uitvoeren. Denk aan het plaatsen van radiatorfolie, energiedisplays en vloer- en spouwmuurisolatie. De afgelopen 1,5 jaar werden circa 27.500 huishoudens in de NPLV-gebieden ondersteund bij het treffen van energiebesparende maatregelen. Ook werden bijna 8.500 sociale huurwoningen verbeterd in energieprestatie.
Subsidie bij verduurzamen woningen
Steeds meer huishoudens maken gebruik van subsidies en financiering om hun woning te isoleren. Het aantal aanvragen voor de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) steeg van 97.000 in 2022 naar 212.000 in 2025. Ook Nationaal Warmtefonds verstrekte meer leningen: van 15.000 in 2022 naar 31.000 in 2025. Daarnaast nam het aantal aanvragen voor de SVVE toe van 558 in 2023 naar 673 in 2025. In de sociale huursector zijn de afgelopen jaren flinke stappen gezet: van circa 247.000 woningen met energielabels EFG medio 2022, naar circa 115.000 in 2025. Ook de warmtevraagreductie zoals afgesproken in de Nationale prestatieafspraken ligt op koers.
Versnelling nodig
Hoewel steeds meer woningen worden geïsoleerd, weten veel huishoudens echter niet goed waar ze moeten beginnen. Ook zijn gemeenten en woningcorporaties niet overal even ver met het verduurzamen van woningen. Daarbij blijven huishoudens van koopwoningen in een financieel kwetsbare positie, particuliere huurders en vve’s vaak achter. Het Energiehuis en Isolatieoffensief gaan helpen om deze knelpunten nu en in de toekomst aan te pakken en de verduurzaming te versnellen.
Energiehuis en Isolatieoffensief
Het Energiehuis maakt het voor mensen makkelijker om hun woning of gebouw te verduurzamen. Straks kunnen zij op één punt terecht voor begrijpelijke informatie, ondersteuning en advies. Deze digitale ondersteuning wordt gecombineerd met hulp op maat vanuit gemeenten, bijvoorbeeld via energiecoaches, experts en energiefixers. Het Energiehuis richt zich op termijn niet alleen op woningeigenaren, maar ook op andere doelgroepen, zoals het mkb en maatschappelijk vastgoed.
Het Isolatieoffensief is gericht op het versnellen van de verduurzaming van woningen en gebouwen. Hierbij worden woningeigenaren door een slimmere samenwerking tussen het Rijk, gemeenten, financiële instellingen sneller bereikt en verwachten we dat meer mensen gebruik maken van het aanbod dat gedaan wordt. Gemeenten krijgen daarnaast extra ondersteuning vanuit de overheid met kennis, praktische hulpmiddelen en succesvolle werkwijzen. Hierdoor worden zij beter in staat gesteld huishoudens effectief te helpen bij het isoleren van hun woning en gebouw via de lokale aanpak van het NIP.