Stappenplan aanpak schaalvergroting en versnelling woonopgave ouderen
Na de Woontop 2024 is met bijna alle woondealregio’s een afsprakenkader vastgesteld voor ouderenhuisvesting, inclusief de opgave per regio. In totaal gaat het om de realisatie van 288.000 woningen voor ouderen. Provincies en gemeenten gaan deze opgave omzetten in plannen en realisaties. Het stappenplan en bijbehorende planning op deze pagina helpen hen hierbij.
Deze zijn opgesteld in afstemming met het Aanjaagteam Wonen Welzijn Zorg voor Ouderen en provinciale contactpersonen. Het zijn nadrukkelijk geen beleidsstukken, maar praktische hulpmiddelen. Het stappenplan helpt ook om de voortgang te monitoren. We adviseren om onderstaand invulschema te gebruiken voor het vastleggen en bespreken van de voortgang.
Let op: het stappenplan en de bijbehorende planning vind je onder de download van het invulschema.
Dit zijn de stappen om van een vastgestelde opgave ouderenhuisvesting te komen tot voldoende haalbare plannen en realisaties. Op basis van deze stappen vullen gemeenten en provincies de opgave ouderenhuisvesting in voor het volkshuisvestingsprogramma:
Per gemeente (of regio als dat logischer is) is er een netwerk gevormd dat gezamenlijk verantwoordelijkheid draagt voor de opgave ouderenhuisvesting.
Er is per gemeente (of regio als dat logischer is) een verantwoordelijke voor het proces om tot voldoende haalbare plannen en realisaties te komen.
Het gaat om het in kaart brengen van de volgende locaties (in willekeurige volgorde):
Huidige plannen en realisaties van ouderenhuisvesting (nieuwbouw en bestaande voorraad);
Nieuwbouwlocaties voor ouderenhuisvesting, met nadruk op geclusterd wonen (inclusief zorggeschikte woningen);
Locaties met bestaand vastgoed waar nu nog weinig tot geen ouderen wonen, maar die zich lenen voor transformatie naar een vorm van ouderenhuisvesting (bij voorkeur in de buurt van voorzieningen);
Locaties met bestaand vastgoed waar al sprake is van een hoog aandeel ouderen en waar een kwaliteitsimpuls, zoals het investeren in ontmoetingsruimtes, bijdraagt aan de opgave. Inclusief aangeven van belemmeringen in regelgeving bij transformatie van zorgvastgoed en mogelijke oplossingsrichtingen.
Gemeenten maken concrete (prestatie)afspraken met initiatiefnemers-ontwikkelaars (corporaties, zorgpartijen en/of marktpartijen) over projecten en locaties om tot realisatie te komen.
Het gaat om afspraken over de monitoring van:
de voortgang van het proces;
plannen en realisaties.
Planning
Op verschillende momenten in het stappenplan zijn er proces- en inhoudelijke mijlpalen:
Proces
Provincies komen vanuit hun coördinerende rol in de woondeals samen met gemeenten tot een helder en realistisch inzicht of er al invulling is gegeven aan de stappen dan wel op welke wijze dat is voorzien. Dit met het oog op de doelstellingen voor december 2025 en juni 2026.
Proces
Per gemeente zijn de stappen 1 tot en met 3 en 5 uit het stappenplan uitgewerkt en provincies hebben zicht op de uitvoering en voortgang per gemeente.
Inhoudelijk
Er zijn voldoende kansrijke locaties (nieuwbouw en bestaande voorraad) in beeld gebracht om 100% van de opgave ouderenhuisvesting te dekken.
Proces
Per gemeente zijn alle stappen uit het stappenplan doorlopen. Gemeenten hebben de opgave op locaties aangegeven en deze zijn klaar voor uitvoering. Provincies, gemeenten, uitvoerende partijen en zorgpartijen hebben zicht op de uitvoering en voortgang per gemeente.
Inhoudelijk
Er zijn voldoende plannen en realisaties in nieuwbouw en bestaande voorraad met concrete afspraken per locatie om 100% van de opgave ouderenhuisvesting te dekken.